Vanlige spørsmål

Her publiserer vi kontinuerlig svar på spørsmål som kommer til Protech.

  • Hvis du ikke finner svar på ditt spørsmål, er du velkommen til å kontakte vår support. Supporten er tilgjengelig alle dager mellom klokken 08:00-17:00.

    Kontakt FDM support

  • Jag skal flytte/transportere min 3D-printer. Hva bør jeg tenke på?

    abs-transportsäkring-stratasys-protech.pngSvar: Du trenger to stk. transportsikringer som skal festes på x og y beltet for å sikre at hodet ikke beveger seg under transporten. Du laster ned .stl-filen for transportsikringen her som du deretter kan printe i din 3D-printer. Obs; dette gjelder Fortus250mc, uPrint og alle Dimension maskiner.


    Vår 3D-printer ekstruderer ikke modell-/supportmateriale, hva gjør vi?

    Svar: Følg instruksjonene under avsnittet ”Recovering from loss of extrusion” i brukermanualen. Hvis dette ikke går, Protech support.


    Hva skal jeg gjøre når bitene løsner fra byggeplaten på min uPrint/Dimension 1200 printer?

    Svar: Kontroller at byggeplaten ikke er brukt tidligere eller har vært i rensemaskinen, noe som  påvirker feste til overflaten negativt. Dersom problemet vedvarer til tross for ny byggeplate, bør du gjennomføre to Z kalibreringer:

    1. Trykk "Maintenance"
    2. Trykk "Machine"
    3. Trykk "Tip"
    4. Trykk "Calibrate Z"
    5. Trykk "Start Part". 3D-printeren vil kalibrere seg helt automatisk ved hjelp av to referanse blokker som skrives ut på platen. (Kalibreringstiden beregnes til ca. 15 minutter).
    6. Repeter steg 1-5 for å bekrefte korrekt kalibrering.


    OBS! Z kalibrering skal alltid bygges på nye, ubrukte plater. Hvis dette ikke løser problemet, vennligst kontakt Protech support.


    Hvilket filformat trenger jeg for å produsere en modell i min FDM-maskin?

    Svar: FDM krever bruk av STL-filer.


    Vi har to detaljer i ABS som skal limes sammen. Hvilken type lim bør vi bruke?

    Svar: Protech anbefaler at man limer sammen delene med Cyanakrylat.


    Hjelp, jeg får ikke kontakt med printeren fra min pc!

    Svar: Kontroller at din printers IP-adresse stemmer overens med den som finnes i Catalyst/Control Center.

    Slik kontrollerer du IP-adressen i programvaren:
    For uPrint/Dimension: CatalystEX > Printer Services > Manage 3D-Printers...
    For Fortus: Control Center > Services > Manage FDM systems

    Slik kontrollerer du IP-adressen i maskinen:
    For uPrint/Dimension: Maintenance > System > Network
    For Fortus: Maintenance > Administration > Network Configuration

    Hvis det fortsatt ikke fungerer, kontakt Protech support.