3D-printet robot til TV-produksjon

Den svenske skuespiller og illustratør Mikael Riesebeck oppdaget fordelene med additiv produksjon og brukte 3D-printede deler til en robotdrone. Roboten er en del av alle effektene til en barneproduksjon som skal vises på svensk TV i løpet av våren.

Case - MIRART Production.jpg

MIRART Production ble grunnlagt i 2001 av den svenske skuespilleren og illustratøren Mikael Riesebeck. Mikael er kjent fra blant annet scenen på Vallarnas Friluftsteater i Sverige, hvor han spilte i flere sesonger sammen med komikerne Stefan og Krister.

Interessen for illustrasjon og bilder fikk han allerede som barn da tegneblokken ble fylt med nisser, troll og science fiction figurer. Som voksen gikk interessen etter hvert over i skuespill og det kunstneriske ble mer en hobby.

Mikaels første kreative jobb hvor han fikk arbeide med miljøredigering, ble i barneprogrammet Jonson og Pipen som startet produksjonen i 2005. Der spilte han rollen som Pipen og var også ansvarlig for spesialeffektene.

Flere produksjonsselskap begynte å ta kontakt og Mikael fikk flere muligheter til å lage miljøredigeringer for både TV-serier og julekalendere. I 2020 lagde Mikael humorserien Kurt og Lang sammen med Art och Bob. Kort tid etter siste innspilling, i januar 2021, kom en forespørsel fra Art och Bob om å skape alle effektene til en barneproduksjon.

-     Det handlet egentlig om å skape en hel fremtidsby med alt fra lasere til stengsler, forteller Mikael. Jeg fikk inspirasjon fra Simon Stålhagen der 80-tallet møter fremtiden.

Fremtidsbyen med en flygende robot

Robot till 3D-print TV-produktion webb.jpg

Mikael fikk instruksjoner på hvordan byen skulle være oppbygd og at i visse scener av serien skulle en robot figurere. Mikael satte i gang med å lage flere ulike blyantskisser som han viste til en regissør ved Art och Bob. Valget falt på en spesiell figur som regissøren ønsket en fargeskisse av. Da produksjonen hadde sett robotens fargeskala, som er hentet fra flere steder i serien, bestemte de seg.

Mikael og teamet gikk gjennom spesifikke scener der roboten skulle være synlig, de tegnet opp kamerainnstillinger, storyboard og hvordan objektet skulle håndteres i kameraene.

-     Det dreier seg om mange detaljer, som nærbilder, hvordan roboten skulle fly og så videre, forteller Mikael. Etter en stund innså jeg at det ville bli en ganske stille og statisk filming av roboten. Da kom ideen om at jeg kunne bruke et fysisk objekt som kunne filmes ute i riktig lys.

Vanskelige geometrier for tradisjonelle produksjonsmetoder

Vanligvis når Mikael har bygd fysiske objekter for produksjoner, har det vært mer kantete modeller slik at de har kunnet lages i papp. Men denne figuren hadde vanskeligere geometri og runde former.

-     Plutselig fikk jeg litt panikk, hvordan skulle jeg klare å bygge alle de runde formene, sier Mikael. Dette var plutselig blitt en umulig kreasjon å få ut som et fysisk objekt. Men så var det en dag jeg satt og så på dokumentaren The Mandalorian. Jeg fikk øynene opp for 3D-printing og der og da kunne jeg se løsningen på problemet.

Case - 3D print tv produktion 3d effekter.jpg

3D-printing ble redningen

Mikael hadde aldri tidligere tenkt at 3D-printing kunne være et verktøy for hans kreasjoner.

-     Jeg hadde i grunnen ingen anelse om 3D-printing fra før og hva som i det hele tatt var mulig, sier Mikael. Så kom jeg i kontakt med Protech som tilbød seg å hjelpe meg. Jeg satte i gang med å bygge og modellere geometrien etter skissene mine i 3D-programmet Lightwave. Det tok meg omtrent fire dager å sette sammen roboten før jeg kunne sende den til produksjon hos Protech. Arbeidsprosessen ble bedre og mer morsom enn det jeg hadde forventet fordi man fikk ut komplette deler.

Case - 3D print tv produktion.jpg

Detaljert etterarbeid

Etterarbeidet med delene bestod i å spraysparkle, pusse, spraysparkle og pusse igjen før det var tid for kitbashing. Kitbashing er en gammel teknikk som brukes i gamle romfilmer som f.eks. Star Wars hvor man tar deler fra byggesettene for å legge til flere detaljer og størrelser. Til akkurat denne roboten fikk Mikael tak i et byggesett med et russisk militærkjøretøy og robotens store øye er laget av en halv pingpongball.

-     Jeg hadde modellert roboten annerledes hvis jeg hadde visst hva man kan gjøre med 3D-printing og hvilken høyoppløsning som finnes, sier Mikael. Det er så utrolig kult at man kan få ut hva som helst i så høy oppløsning. Man blir inspirert og ivrig etter å ta det et steg videre. Det har vært så gøy å gå fra idé og så kunne følge reisen med å realisere roboten med 3D-printing.

Case - MIRART Production - Mikael Riesebeck.jpg

En annen verdi i fysiske gjenstander

TV-budsjetter kan som kjent være magre. Hadde ikke Mikael kunnet printe ut roboten med en 3D-printer, hadde han måttet vurdert å gi jobben videre til en 3D-grafiker, noe som ville ha tært på lommeboken.

Mikael Riesebeck 3D-printad drönare robot.jpg

-     Roboten ville nok antageligvis ha blitt en 3D-aminert effekt i stedet og de økonomiske forutsetningene hadde vært annerledes, sier Mikael. Uten 3D-printteknologi hadde jeg aldri klart å skape et fysisk objekt. Og det er jo noe spesielt med fysiske gjenstander, man kan ta på dem og det er det stor verdi i.

Produsenten på Art och Bob hadde selv ingen store forventninger med tanke på det lave budsjettet. De tenkte at man skulle kjøpe en drone og deretter feste diverse applikasjoner for å få det til å se ut som en flygende robot.

Hvis Mikael får et nytt prosjekt, vil han definitivt kjøre 3D-printing igjen.

De store delene er laget i ABS med Fortus 450 og robotens ansikt med Stratasys J55. Totalt tok det ca. 14 arbeidsdager fra idé til ferdig konstruksjon.

Kontakt Protech hvis du ønsker mer informasjon om 3D-printing.

Protech Stratasys Partner.png


Vil du vite mer?

Kontakt Protech for mer informasjon om hvordan additiv produksjon kan benyttes i din bedrift. Vi hjelper deg med å finne riktige løsninger som både kan effektivisere utviklingsprosesser og redusere produksjonskostnader.

Terje Lund
terje.lund@protechnorge.no
Telefon: 69 25 70 45
Book et Teams- eller telefonmøte direkte med Terje her.


Kontaktskjema

*Obligatoriske opplysninger