3D-printet batteriboks i ASA

23.03.2018

Jönköping University Solar Team krysset Australia med sin solcelledrevne bil Solveig i World Solar Challenge 2017. Sammen med Protech fikk teamet laget et av de beste batteriene i konkurransen.

JU Solar Team Protech 2017.jpg

Etter syv dager og over 3000 kilometer, fra Darwin i nord til Adelaide i sør, kom teamet fra Jönköpings Universitet (JU) i mål på 8. plass av 28. Det var tredje gangen som JU stilte opp med en egenbygd solcellebil i konkurransen.

JU Solar Team Protech Australien 2017.jpgJU Solar Team består av 25 studenter med ulik bakgrunn, utdanning og erfaring, samt to ansvarlige lærere. Med felles mål og individuelle ansvarsområder jobbet teamet med å bygge den optimale solcellebilen.

-     ”Bilens hjerte sitter i batterirommet og i år var et av våre mål å utvikle et eget designet batteri til solbilen”, sier Robin Birberg, maskiningeniør i JU Solar Team.

3D-printet batterikasse med plass til 416 batterier

Med stor interesse for 3D-printere lekte teamet med idéen om å kunne konstruere batteriboksen selv. De hadde 416 stk. battericeller som skulle få plass. Studentene tegnet selv opp batteriboksen i CAD og printet ut en prototype i skolens 3D-printer fra Stratasys.

-     ”Det er enkelt å ta frem 3D-printede detaljer direkte fra en CAD-tegning”, sier Robin Birberg. ”Tidligere brukte vi et eksternt servicebyrå til å sette sammen battericellene og det kostet mye”, forteller Robin Birberg. ”Da ble battericellene satt sammen i en klynge og vi bygde selv en batterikasse som klyngen ble satt inn i”.

UV-resistent materiale for å takle Australias klima

JU Solar Team kontaktet så Protech som bidro til å optimere konstruksjonen. Batterikassen ble til slutt printet ut i en Fortus 450 hos Protech. Materialet ASA, som er et sterkt og UV-resistent materiale, ble brukt for å takle Australias varme klima. Med bare to iterasjoner var batteriboksen så godt som klar.

-     ”De siste detaljene på batteriboksen løste vi enkelt selv ved å printe ut to mindre deler i skolens 3D-printer”, sier Robin Birberg. ”Delene ble limt på boksen og målet om å få et modulært batteri var oppnådd”.

JU Solar Team Protech 2017 - bilder.jpg

Resultatet ble betydelig lettere å håndtere

Batteriboksen som JU Solar Team brukte tidligere hadde en vekt på 13 kilo. Den 3D-printede batteriboksen som ble brukt i 2017, var betydelig lettere å håndtere og den veide bare 5 kg. Dette førte til store forbedringer for teamet. Batteriet ble mer kompakt og enklere å montere i bilen.

-     ”Den forrige boksen var skrudd i sammen og det fantes ingen mulighet for, på en enkel måte, å bytte ut battericellene”, sier Robin Birberg. ”Hvis battericellene hadde blitt ødelagt eller løsnet i den 3D-printede batteriboksen, hadde vi bare løsnet to skruer og enkelt løst problemet”.

JU Solar Team Protech 2017 - bilder 2.jpg

Et av de beste batteriene i årets konkurranse

Siden battericellene ble sendt til Australia lang tid i forveien, da de ikke kan fraktes i fly på grunn av sikkerhetsrisiko, fikk teamet testet den 3D-printede batteriboksen i bilen med en annen oppsetning battericeller i Jönköping. Det var først når teamet var på plass i Australia at de kunne testa batteriboksen med det riktige settet battericeller. Da de satte inn battericellene passet alt perfekt.

-    ”Det føltes veldig godt fordi jeg hadde vært nervøs for nettopp dette”, sier Robin Birberg og fortsetter. ”Inspektøren i konkurransen sa at vårt batteri trolig var det beste han hadde sett i årets konkurranse”. Ifølge Robin Biberg likte inspektøren hvordan batteriet så ut i forhold til layout og forsegling. En viktig del i konkurransereglene er nettopp en god forsegling, slik at man ikke kan komme til battericellene underveis i konkurransen.

JU Solar Team i topp 10

Under konkurransen 2017 holdt solcellebilen Solveig en gjennomsnittshastighet på 59 km/h, og ingen større hendelser inntraff. Det var en tøff kamp om plasseringene helt til det siste. JU Solar Team endte på en 8. plass av 28 lag som startet i samme klasse. Teamet, som satset på en topp-ti plassering, er veldig fornøyd med sin prestasjon.

JU Solar Team Protech Australien 2017 - bild 2.jpg

Les mer om JU Solar Team og deres prosjekt her »